מה לראלי ולמדפסת תלת ממד?

עם הניסיון שלו, הוא ידע בדיוק את הדרישות הגבוהות לחלקי החילוף בספורט המוטורי. רק כמה חודשים ומספר חלקים מודפסים בתלת מימד לאחר מכן, ג'ארי-מאטי דוחפת את מכונית הראלי עד הקצה ויוצאת לעבר תחרויות אמיתיות.

הסיפור מאחורי ההשקעה

ג'ארי-מאטי לטוואלה היה סביב מכוניות ראלי כמעט כל חייו. הוא הפך את התשוקה שלו לעבודתו בהיותו נהג ראלי אך גם בהיותו יזם. חברת JML-Sports שלו מתמקדת בבנייה מחדש של מכוניות "פולחן" של 80' ו-90' למכוניות ראלי היסטוריות. הזמינות של חלקי חילוף לאותן מכוניות מוגבלת ביותר והייצור בדרך כלל מסובך ויקר.

כדי להשאיר את מכוניות ה"כת" על הבמה, ג'ארי-מתי וצוותו קיבלו החלטה חדשנית להשקיע בהדפסת תלת מימד ולהתחיל לייצר חלקי ספורט מורכבים בעצמם. עם הדפסת תלת מימד, הצוות יכול להאיץ משמעותית את ייצור החלקים ובחלק מהעלות של ייצור מסורתי. מה שבעבר לקח מספר שבועות לייצור הפך כעת לייצור בן לילה תחת קורת גג משלהם.

ב-JML-Sports הכל מתרחש באותו חלל, מה שהופך את ייצור החלקים לפי דרישה למהיר חסר תקדים. נמצא צורך בחלק במכונית, המהנדס מודד את המידות הנדרשות ומתכנן דגם תלת מימדי שיתאים. לאחר מכן החלק מודפס ונבדק במקום. במקרה הטוב, זה קורה תוך שעות, ללא כלים מיוחדים, תבניות או שיטות ייצור רב-שלביות. ברוב המקרים הם יכולים אפילו להתעלות על החלק המקורי עם הגרסה המודפסת בתלת מימד. כעת הצוות יכול להדפיס חלקים בתלת מימד המסוגלים להתמודד עם כימיקלים, טמפרטורות גבוהות ולחץ מכני רק על ידי בחירה מתוך תיק החומרים.

הפרויקט הנוכחי של JML-SPORTS

לפני כשנה התחיל ג'ארי-מאטי את אחד מפרויקטי מכוניות הראלי הנוכחיים שלו. טויוטה סליקה ST165 מונעת על ידי מאטס ג'ונסון, המכונית הזוכה בראלי השבדי הבינלאומי ב-1992 נמסרה לג'ארי-מאטי. המכונית הגיעה בחלקים, אשר כעת נבנתה מחדש לחלוטין על ידי הצוות. במהלך הבנייה מחדש, התברר שחסרים במכונית חלקים קריטיים שקשה או בלתי אפשרי להשיג.

כניסת טורבו עם זרימת אוויר אופטימלית

בזמן שהצוות בנה את הסליקה, הם הבחינו בצינור צריכת טורבו חסר. מסות גדולות של אוויר זורמות דרך הצינור, ולכן נדרשות חוזק מכני גבוה ועמידות בחום טובה. עם הדפסת תלת מימד, הצוות הצליח להתאים את החלק בצורה מושלמת ולמטב את זרימת האוויר כדי להשיג את הביצועים הטובים ביותר האפשריים.

נקודות מפתח של צינור כניסת טורבו מודפס בתלת מימד:

✔הקוטר המשתנה של הצינור עבר אופטימיזציה לזרימת האוויר ולהתאמה מצוינת למיקום המקורי במכונית.
✔מהרעיון לחלק פונקציונלי תוך שעות ועם שבריר מהעלות לעומת החלק המקורי.
✔החלק נבדק בלחץ ולחץ כדי להבטיח את הפונקציונליות בסביבות ראלי תובעניות.

צינור כניסת אוויר עם גיאומטריה מורכבת

צינור כניסת האוויר הוא חלק הכרחי נוסף מאותה מכלול. חלק זה חייב לעמוד בלחץ מכני מתמשך של סביבת הראלי. בהדפסת תלת מימד ניתן היה להחליף את תהליך הייצור הרב-שלבי ששימש ליצירת החלק המקורי. באמצעות טכנולוגיית תלת מימד, ניתן יהיה לייעל את מאפייני החלק. הצוות בחר לייצר את החלקים הללו מפוליאמיד מחוזק בסיבי פחמן על ידי DSM. לחומר חוזק מתיחה ומודולוס גבוהים תוך שמירה על תכונותיו בטמפרטורות גבוהות.

נקודות מפתח של צינור כניסת האוויר המודפס בתלת מימד:

✔מודלים תלת מימדיים, אופטימיזציה והדפסה תלת מימדית של החלק נעשו תחת אותה קורת גג. החלק היה מוכן לבדיקה למחרת מהרעיון.
✔ייצור החלק הוא הרבה יותר חסכוני, מכיוון שאין צורך בתבניות יקרות או בתהליך ייצור רב שלבי.
✔החלק אושר עבור סביבות הראלי התובעניות עם מבחני לחץ ולחץ.

המכונית שנבנתה לחלוטין משופרת במספר חלקים מודפסים בתלת מימד נוסתה בפעולה. עם הניסיון של למעלה מ-200 עצרות WRC, ג'ארי-מאטי היה בטוח לגבי הביצועים של המכונית. כעת הוא הולך לתחרות אמיתית בראלי הארצי.

"עם מדפסת miniFactory Ultra 3D, אנו מסוגלים ליצור חלקים לשימוש קצה עם תכונות משולבות. פעם היה קשה להשיג את החלקים האלה או אפילו לייצר אותם. דוגמה מצוינת לחלק כזה הוא צינור כניסת הטורבו החדש שהדפסנו בתלת מימד. הגיאומטריה המורכבת בשילוב עם זרימת אוויר אופטימלית גורמים לי להדהים".

יתרון תחרותי לעתיד

אחרי ה-Selica ST165 הפוקוס יעבור לכמה קלאסיקות ראלי נדירות אחרות כמו טויוטה סליקה ST185 ומיצובישי לנסר Evo3. עם ההתחלה המוצלחת עם טכנולוגיית miniFactory, הצוות כבר מכיר מספר חלקים שהם יכולים כעת להדפיס בתלת מימד. החלקים הבאים שיודפסו בתלת מימד הם קווי יניקה, כיסויי מסנני אוויר, פתחי אוורור וכיסויי מראות צד.

רק עם כמה חודשים של הדפסת תלת מימד והצוות כבר הצליח להחיות את קלאסיקות הפולחן של מכוניות ראלי. מספר הדברים שהם יעשו בשנים הבאות מוגבל רק על ידי הדמיון. אבל דבר אחד בטוח, הם ינצחו בעצרות שלהם עם הדפסת תלת מימד!